Pocket Shop

Jag var på Pocket shop och handlade böcker på rean förra veckan. Köpte 7 böcker, bland annat 2 böcker av Waris Dirie, Dalai Lama och en stor pocket om Nordamerikas Indianer.
Vet inte vad det är med mig, men jag bara älskar att läsa helt plötsligt:P har kommit in i en läsperiod helt enkelt, för att jag har inte läst på hur länge som helst.

Något som jag märkte nu när jag kollar på böckerna är att alla handlar om andra kulturer xD

Jag har redan läst "Ökenblomman återvänder", skriven av den somaliska ex top modellen Waris Dirie. Det är den andra boken hon skrivit. Där berättar hon om när hon åker tillbaka till sitt hemland Somalia efter 20 år, och mötet med hennes familj där. Den är väldigt fin och man lär sig mycket om somalias kultur - vilken har många likheter med Indiens.


Just nu har jag kommit in en tredjedel i boken "Mitt Iran", skriven av Shirin Ebadi. Hon blev den första domaren i Iran. I boken berättar hon om en revolution, som hon också stod bakom, men som ledde till ett Iran som förändrade hennes och många andras liv. Den nya regimen (80-talet) lagstiftade att ett mans liv är värt dubbelt så mycket som en kvinnas.
Shirin kunde längre inte vara domare - kvinnor var inte lämpliga.
Det här är absolut en bok värt att läsas, man lär sig mycket.


Kommentarer
Postat av: Moster

Jag läste En blomma i Afrikas öken precis innan jag började på mitt jobb, där jag mötte en somalisk kvinna, bokens innehåll blev väldigt verkligt och jag tror att den har hjälpt mig jättemycket i mötet med den här kvinnan (och nu fler). Kram.

2008-03-27 @ 18:45:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0